söndag 27 mars 2011

leda vald litteratur i studiegrupperna (2)

 min grupp valde rörelsetema. jag sydde en tärning med siffrorna 1-6. jag valde att ha siffror istället för prickar som det är på en vanlig tärning för att det skulle bli tydligare. de olika siffrorna fick olika rörelser.
1 = gå på tå, 2 = studsa/hoppa, 3 = dansa fritt, 4 = hoppa på ett ben, 5 = röra sig som robotar, 6 = gå baklänges. vill man utveckla detta kan man låta barnen vara med och bestämma rörelser. man kan även använda tärningen i andra sammanhang exempelvis matematik.

en grupp hade årstider som tema. vi fick göra en dans om årstidernas väder. vi gick runt omkring på golvet och gjorde rörelser.

texten är:

vi gör en dans till regnet som faller
vi gör en dans till vinden som viner
vi gör en dans till solen som lyser
vi gör en dans till alla som fryser. 

musiken är hämtad från Cd:n cirkus hoppa lång.

vi fick också lyssna på en massagesaga samtidigt som vi masserade en kompis. här är det viktigt att tänka på vilken musik man använder sig av. tänk avslappnande! (gärna instrumentalt).tänk också på att inte läsa för snabbt. här följer en del av den sagan gruppen använde sig av:

Det var en gång ett sommarland
där solen lyste varm och skön
och värmde alla blommorna och
träden, djuren och människorna.

En dag täcktes himlen av många stora,
tjocka moln. Så stora var molnen att
solen inte syntes mer.


en annan grupp hade påsktema. genom att byta ut texten till melodin "var bor du lilla råtta" skapades en påskvariant:

-Var bor du lilla kyckling?
- I ett ägg.
- Hur kom du ut ur skalet?
- Genom dess vägg.
- Vad heter då din mamma?
- Hönan Rut.
- Och din stolta pappa?
- Tuppen Knut.
- Vad gör du hela dagen?
- Skojar mest.
- Vad heter då din kompis som är bäst?
- Han heter lilla Gullet gul som jag.
- Vi leker alltid lekar varje dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar