söndag 27 mars 2011

Tema och röda trådar 1/3 2011

hur ofta ska man arbeta med ett tema? en gång i veckan, varje dag? hur länge ska temat sträcka sig? en vecka eller en termin? dessa frågor tycker jag är viktiga att ställa till sig själv när man planerar ett tema. när ett tema startas upp är det även viktigt att barnen får ha inflytande. vad är barnen intresserade av? vad vill de veta mer om? sedan kan man arbeta utifrån en tankekarta där idéer skapas.


Temat under nuvarande vfu.  de hade under några veckors tid arbetat med tema Astrid Lindgren. inom detta tema fick barnen besök av ingen mindre än självaste Karlsson på taket som kom dit varannan vecka för att göra olika expriment med barnen. de sjöngs låtar om pippi, karlsson, emil. barnen fick tillverka en pippi docka och en emil docka där de fick välja tyg att klippa ut till tröja, shorts, förkläde, mössa och så vidare. rummen hade fått nya namn "Pippirummet, Karlssonrummet och Emilrummet". det som ja la märkte till hos barnen var att de ägnade sig åt temat även på den "fria tiden" då de annars inte behövde. barnen målade teckningar med pippi, karlsson och emil och sjöng glatt på de olika visorna dagarna igenom. det som jag tycker är viktigt när man arbetar med ett tema är just detta att fånga barnens intresse. därför tycker jag att det är extra viktigt att tänka igenom följande punkter:

  • för vem skapas temat - pedagoger eller barnen?
  • vem skapar temat - pedagoger eller barn eller både och?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar