torsdag 10 februari 2011

Dra igång en låt och lära ut en sång 7/2 2011

det finns många olika metoder att lära ut på. jag kommer berätta kortfattat om olika metoder.

  • vi följer med/hakar på i låten när vi "kan" den. i denna metod är man ute efter helheten. motiv/ostinato.
  • det är något som upprepas och återkommer hela tiden. här kan man också visualisera tonhöjderna genom att exempelvis klappa på knäna när det är låga toner och klappa på huvudet när det är höga toner.
  • stämmor/unisont. alla sjunger samma (oftast melodin). frasvis och härma (eko). läraren sjunger en fras (mening) sen härmar barnen samma fras.
  • rimord. text som rimmar exempelvis ägg ägg mera ägg, ät så får du ***** (skägg).
  • bilder. använda sig av bilder för att lättare memorera handlingen. så kallade bildtexter.
  • glömord. att göra tokigt medvetet. byta ut ord, exempelvis jul mot påsk och fin mot ful och så vidare.
  • lära ut en del först. kanske väljer man att lära ut refrängen först och koncentrera sig på att barnen lär sig den ordentligt först.
  • rörelser. krokodilen i bilen, imse vimse spindel mm är exemepel på rörelsesånger.
  • tecken. tecken som stöd. det används för att förstärka orden.
  • dans. dansa med olika kroppsdelar.
  • fortare och fortare -tempo. sjunga en sång som går fortare och fortare. det är väldigt roligt för barnen.
som lärare och pedagog är det viktigt att tänka på att barnens stämband är kortare än hos oss vuxna därför sjunger barnen i ett ljusare tonläge. oftast när vi sjunger för barnen tar vi ett tonläge som passar oss, men här är det alltså viktigt att tänka påa att fösröka anpassa sig efter barnens tonläge där dem befinner sig. det är också viktigt att tänka på variationen. att barnen både får sitta, ligga, dansa med mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar