söndag 27 februari 2011

Vetenskapligt seminarium 9/2 2011

vi har i studiegruppen letat fram en varsin artikel kring ämnet musik och lärande. vi kom fram till att läroplanen behöver bli tydligare med hur musik och även annan estetik ska användas och varför. vi tycker det är viktigt med musik i förskolan och det krävs att personalen har en god inställningen till ämnet annars faller det nog lätt under stolen. det kan även vara bra att interagera ämnet musik i andra ämnen för att ge barnen fler sätt att lära sig på.


Hur viktigt tycker jag detta är?
Musik har för mig varit en viktig del i vardagen enda sen jag var liten. Jag tycker det är viktigt att miljön tillåter barnen att utforska och att material finns tillgängligt. På många förskolor ser man inte mycket instrument som finns tillgängligt för barnen. Möjligtvis om det finns något så ligger dem på en hylla högt upp för att inte barnen ska nå dem. Det verkar inte ske så mycket annan estetisk verksamhet heller (från mina erfarenheter när jag varit ute på VFU). Det som förekommer är mini-röris där barnen (oftast från 4år) rör sig till musik samt morgonsamling där man sjunger några låtar tillsammans. Efter att ha läst om hur viktigt det är med estetik redan från de första åren i barnens liv, tycker jag att det förekommer alldeles för lite av detta. Anledningen till detta kan vara att pedagogerna inte har kunskap om hur och vad man kan göra, eller att man inte vågar eller vill prova nya saker.

Diskussionsfrågor:

Hur ska barnen kunna lära sig om musik om de inte får möjlighet att utforska materialet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar