lördag 12 februari 2011

Taktarter, Bollar och Notvärden 11/2 2011

Inom musiken är det pulsen som är själva motorn och vissa pulsslag är mer betonade än andra. Det som är från det betonade pulsslaget fram tills nästa betoning bildar en takt. se exemplet här nedanför. Betoning är på första och fjärde tonen, det blir alltså att man räknar en, två, tre, en, två, tre. detta blir alltså en tretakt. hade man istället betonat första och femte tonen hade det bildat en fyrtakt. bilden kommer från http://www.musikteori.se/ där kan du bland annat läsa mer om puls och taktarter.

vi riktade mest in oss på 4e dels takt och provade att klappa på olika taktslag. vi studsade även med en boll på olika taktslag. genom att klappa och studsa visualiserades taktslagen. några studsar på taktslagen 1 och 3 och några på taktslagen 2 och 4. denna övning fungerar även med barn. en tjej i klassen hade med sin 6åriga dotter och hon hade inga problem med att göra denna övning. man kan anpassa svårighetsgraden efter ålder genom att exempelvis låta de yngre barnen studsa på endast ett taktslag och de äldre studsar på 2 taktslag.
vi tränade också på notvärden och bildade i smågrupper egna taktarter. eftersom vi skulle göra 4 fjärdedelstakt ska summan í varje takt bli 4. vi testade också på att göra tretakt, där summan ska vara 3. i fyrtakt kan man tänka i kronor och då är helnoten värd 4kr, halvnoten är värd 2kr, fjärdedelsnoten är värd 1kr, åttondelsnoten är värd 50öre och sextondelsnoten är värd 25öre/st genom att lägga ut bilder med olika notvärden på bildade vi de olika taktarterna. här nedan gjorde vi en tretakt där summan är 3. för de som är nybörjare inom notlärande kan det vara lite enklare att räkna med pengar för att räkna ut notvärdet så att summan stämmer. när alla grupper gjort sina taktarter klappade vi varandras takter. notvärdena klingar olika länge. helnoten är lång och sextondelsnoten jättesnabb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar