söndag 27 februari 2011

Röst, Rim och Rytm 8/2 2011

Genom att betona olika ord i en mening kan meningen få olika betydelser, exempelvis:

Jag tycker mycket om glass = en neutral betoning
Jag tycker mycket om glass = betoningen är på ordet jag
Jag tycker mycket om glass = betoning på ordet tycker
Jag tycker mycket om glass = betoning blir här på ordet mycket
Jag tycker mycket om glass = betoningen är här på det sista ordet i meningen

vi provade även i studiegrupperna att läsa olika texter och dikter med olika känslor och inlevelse, exempelvis argt, ledsamt, kärt och så vidare.

film, musik, teater och skönlitteratur är exempel på estetisk konst. dessa konster innehåller olika budskap som kan väcka olika känslor och beröra oss.

Rim är något som barn kan ha väldigt stor nytta utav. det kan hjälpa dem att knäcka läskoden. Jörgen förklarade att det finns olika sorters rim. börjerim - som rimmar i början av ordet, inrim - mellan ord i texten som rimmar och det behöver inte vara samma bokstäver, samt slutrim - när det rimmar i slutet av ordet. genom rim kan barnen få en större språkmedvetenhet.




min studiegrupp läser upp en text med olika känslor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar