vi diskuterade i studiegruppen om våra musikaliska erfarenheter som vi bär med oss. några har sjungt i kör och andra har spelat instrument. min musikaliska resa började med att jag sjöng i en kyrkokör (för barn). vi kallade oss för Silverton och var omkring 5-10personer. vi hade en väldigt fin gemenskap i kören. när jag började 3eklass (om jag inte minns fel) så började jag spela blockflöjt. jag fortsatte att spela tills jag slutade årskurs 6 och fick under denna tid även chansen att vara med och spela i skolans orkester, vilket var väldigt kul. jag trodde inte att jag var såpass duktig att jag platsade där. där delade jag intresset med de andra. I årskurs sju hade jag lagt körsjungandet och blockflöjten på hyllan, men vi hade musiklektioner i skolan. jag skrev en alldeles egen låt när jag var 13½år (kanske till och med lägger upp den här på bloggen). När jag började gymnasiet estetisk linje med inriktning musik ingick det att vi skulle spela tre instrument. första året valde jag damma av blockflöjten och ta upp spelandet igen, men jag tyckte inte att det gav mig något. min lärare ville att jag skulle börja spela Altblockflöjt och mina fingrar räckte knappt till för att kunna ta de olika tonerna och jag tyckte bara det lät illa. så andra året började jag istället spela Piano och ta sånglektioner. Musik är väldigt viktigt i min vardag och jag spelar gärna och sjunger med mina barn. Nu när jag går musikspecialisering på Högskolan i Borås har jag dessutom börjat lära mig att spela ackord på gitarr.
vi diskuterade också vad det är som gör att viss musik lever vidare generation efter generation, medan annan musik dör ut. vi tror att film kan vara en anledning - att musiken spelas som filmmusik. Internet är också en väldigt stor arena nu på senare tid. Idag kan man bli känd och få sin musik hörd genom att lägga ut den på exempelvis Myspace eller Youtube.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar